Jak pisać bloga?

Jak pisać bloga?

Piszesz już czy czy dopiero masz zamiar zacząć pisać swój pierwszy blog? Jeśli chcesz tym się zająć to powinieneś poważnie przestudiować zasady tworzenia bloga, aby nie popełnić błędów. Jak każdy blogger, zaczynając przygodę z pisaniem w Sieci, również ja popełniłem kilka błędów. Mam swój udział we frustracji, straciłem czas i pieniądze. Jak każdy blogger, który odniósł sukces kontynuowałem starania. Mogło być łatwiej, mogło udać się szybciej. Teraz już mając doświadczenie chcę pomóc innym i udzielić im kilku porad.

Oto co powinieneś wiedzieć przystępując do tworzenia bloga

Najpierw trzeba stworzyć blog, skupić się na wartościowych treściach, uczynić blog interesującym, a przede wszystkim – mieć dobre podejście do tworzenia takiego bloga. Ważne podczas stworzenia bloga jest korzystanie z właściwych narzędzi do tego celu. Gdy blog się rozwinie, nie będziesz chciał korzystać z wynajmowanej platformy internetowej i będziesz chciał mieć wszystkie treści we własnej domenie hostowanej na własnym serverze. W ten sposób zmniejszasz ryzyko utraty bloga w wyniku jakiegoś zbiegu okoliczności jakim może być np upadek firmy oferującej darmowe blogi.

1. Jeśli Twój blog to tylko hobby i nie zamierzasz na nim zarabiać ani wspierać dzięki niemu biznesu to możesz używać platformy WordPressBloggera lub innej, którą wybierzesz. Jeśli jednak masz zamiar zarabiać na blogu, powinieneś używać własnego servera z oprogramowaniem do zarządzania treścią, czyli tak zwanym CMS (dużą popularnością cieszy się WordPress). Oznacza to konieczność zakupu domeny i płacenie za przestrzeń firmie zajmującej się hostingiem. Na początku może Ciebie to nieco przerazić, ale jest to o wiele lepsze rozwiązanie, niż korzystanie z darmowych platform blogowych do prowadzenia komercyjnego bloga.

2. Jeśli zacząłeś już pisać swój blog na darmowej platformie, napisałeś kilka postów ale trafiłeś na ten poradnik i zmieniłeś zdanie to najłatwiejszym sposobem przełączenia się na własny blog jest przekopiowanie posiadanych zasobów do swojego CMSa we własnej domenie  i skasowanie ich z publicznej platformy. Pozostawienie treści na publicznej platformie blogowej spowoduje nałożenie kary za ‘kradzież kontentu’ – dlatego zdecydowanie lepiej posprzątac wszystko na starym darmowym blogu po przenosinach do własnej domeny.

3. Nie wybieraj platformy internetowej dlatego, że Twój przyjaciel jej używa lub masz kod rabatowy. Poszukaj najlepszego rozwiązania dla Ciebie, nie śpiesz się, postępuj racjonalnie. Niektórzy bloggerzy mają problemy gdy ich blog staje się popularny, dlatego wybierz dobry blog na własny użytek. Jeśli nie jesteś zadowolony z Twojej platformy internetowej, zmiana może być mniej bolesna niż myślisz. Większość firm oferujących WordPress oferuje także usługi przenoszenia publikowanych treści – spytaj czy masz taką możliwość.

4. Rób kopie zapasowe. Zawsze! Kopie zapasowe są niezwykle ważne. Jeśli materiały znikną ze strony to zastąpisz je kopią zapasową i będzie to Twoja korzyść. Nie popełniaj błędu jakie popełniły tysiące innych blogerów, którzy nie przewidzieli możliwości awarii danych. Kopie należy tworzyć na bieżąco i przechowywać je w bezpiecznym miejscu.

5. Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo. Jeśli dopiero rozpocząłeś, to niewiele osób o Tobie wie. Nawet hackerzy jeszcze o Tobie nie wiedzą. Jednak czasami ataki są przypadkowe i Twoja witryna internetowa może paść ofiarą takiego właśnie ataku. Jeśli nie znasz się na bezpieczeństwie serverów i danych to zapoznaj się z ofertami firm, które świadczą takie usługi. Z popularnych firm, udostępniających darmowe skanery bezpieczeństwa warto wymienić Sucuri.

6. Stwórz własną listę mailingową. Ważne jest tworzenie zachęt – powodów dla kogoś, kto subskrybuje Twoje wiadomości. Przekonaj Twoich czytelników, aby podali adresy mejlowe i poświęcili nieco uwagi blogowi. Warto rozważyć stworzenie przewodnika lub e-booka i wysyłanie go gratis w zamian za rejestrację. Ciekawe treści audio/video zainteresują czytelników. Poza tym krótki kurs online nauczy gości Twojego bloga nowych rzeczy. Można także zaoferować inne zachęty, które skłonią czytelników do powracania na Twojego bloga.

Powitaj Twoich czytelników, daj im wartościowe treści, dodaj formularz kontaktowy… i  pozyskaj adresy mejlowe do wykorzystania w przyszłości w procesie budowania swojej marki.

7. Skup się na stworzeniu interesujących tekstów. Nie pisz o sprawach przypadkowych. Budowanie mocniejszej relacji z czytelnikiem wymaga tworzenia sensownych treści. Twórz jasne kategorie i tagi. To porządkuje i zachęca czytelnika do dokładnego zapoznania się danym blogiem. Kategorie są niczym spis treści dla bloga. Blog o rozwoju osobistym może mieć takie kategorie, jak „Zarządzanie swoim czasem” czy „Dbamy o zdrowie”. Każdy post, który publikujesz powinien mieć kategorię. , przy czym należy pamiętać, że można publikować posty w dwóch lub więcej kategoriach. Nie należy tworzyć całej listy kategorii pierwszego dnia blogowania. Na początek trzy lub cztery kategorie wystarczą.

Tagi są niczym indeks dla Twojego bloga. Warto mieć kilka tagów dla jednego posta i dzięki nim budować powiązania tematyczne dla treści. Pisząc bloga upewnij się, że nie spamujesz, ponieważ to źle wygląda i czytelnicy takich działań nie akceptują nawet, gdy są one przypadkowe.

8. Zaprzyjaźnij się z narzędziem Google Analytics. Jest to sposób analizowania zachowania czytelników przeglądających bloga.Jest to proste narzędzie, jeśli chodzi o najpopularniejsze zastosowania, ale  pomimo to niezbyt często jest używane przez świeżych blogerów. Staraj się, aby pisać interesujące posty, bo takie będą atrakcyjne dla czytelników – a to co ich interesuje poznasz właśnie dzięki danym Analytics.

9. Staraj się pozyskiwać linki do Twojej strony z innych stron. Jest to całkiem sensowne działanie. Dbaj o stosowanie słów kluczowych w anchorach linków. Możesz korzystać z słów kluczowych, których używają inni ludzie, sprawdzając je za pomocą Planera Słów Kluczowych Google, należy jednak pamiętać, że budowane linki powinny być naturalne, nie mogą więc mieć sztucznie upchanych na siłę słów kluczowych!

10. Używaj linkowania wewnętrznego. Publikując nowe treści, dodawaj linki do starszych postów. Meta tagi są także polecane jako element optymalizacji, META TITLE i META DESCRIPTION powinny być unikalne i zawierać słowa kluczowe na jakie pozycjonowany jest artykuł.

11. Publikowanie postów innych blogerów często daje Tobie dostęp do publikacji na ich blogach. Wielu nowych bloggerów potrzebuje sporo czasu zanim zgodzą się publikować posty innych. W rzeczywistości nawet duzi i znani blogerzy są otwarci na publikowanie postów nowych blogerów – chcą w ten sposób pomóc nowym kolegom z branży, a przy okazji dostać w zamian wartościowy, przyciągający czytelnika kontent. Znany blog pozwala zaistnieć i zdobyć wielu czytelników.

12. Dbaj o sprawne działanie strony. Nie może być ona przeładowania, powinna szybko się ładować o każdej godzinie. Warto sprawdzić szybkość swojego bloga za pomocą narzędzia PageSpeed Insights i w razie potrzeby dokonać optymalizacji, żeby poprawić szybkość działania strony. Najpopularniejszą metodą jest włączenie cache, które ogranicza ilość zapytań do bazy danych i czasem może nawet kilkukrotnie zmniejszyć czas ładowania się strony. Jeśli nasz blog jest już duży i ma sporo ruchu to konieczna może okazać się zmiana servera na szybszy.

13. Optymalizuj Twoje zdjęcia na stronie. Dodawaj rysunki i spraw, aby Twój blog był interesujący. Rozmiary zdjęć powinny być odpowiednie, bez pustych plam wokół nich, kolorowe fotografie w formacie JPG i wysokiej rozdzielczości są zazwyczaj odpowiednie. Jeśli potrzebujesz optymalizować zdjęcia na blog, możesz z łatwością zrobić to np za pomocą wtyczki WP Smush.

14. Favikona jest ważna, ponieważ pokazuje się w liście kart przeglądarki jako mini logo Twojej strony. Favikona sprawia, że Twoja strona wygląda profesjonalnie. Favikony najczęściej tworzymy używając kolorystyki serwisu i pierwszej litery nazwy strony.

15. Należy być optymistycznym i nie oczekiwać na sukces, który pojawi się z dnia na dzień. Są bloggerzy, którym będziesz zazdrościł. Często sukces pojawia się dopiero po kilku miesiącach lub nawet latach blogowania. Czasami wcześniejsze blogi są drogą do sukcesu dla nowych blogów. Jeśli chcesz osiągnąć szybki sukces to ważne jest postrzeganie Twojego bloga jako biznes. Należy planować rozwój biznesu, inwestowanie w stronę i planowanie jej rozbudowy.

16. Dobre zarządzanie czasem jest ważne. Wiadomo, że masz dużo życiowych obowiązków. Być może pracujesz na pełen etat lub studiujesz. Może masz rodzinę, co sprawia, że czasu zawsze brakuje. Nawet jeśli pracujesz na pełen etat nad blogiem, będziesz potrzebował dobrego zarządzania czasem i umiejętnościami. Pracuj nad blogiem w sposób racjonalny, rób przerwy, odpoczywaj. Moderuj komentarze, odpowiadaj na mejle, włóż energię i pasję w tworzenie wartościowych treści bloga.

17. Nowi blogerzy martwią się jak poradzą sobie z negatywnymi ocenami. Niegrzeczne komentarze na ich blogach, agresywne tweety oraz złośliwe mejle nie są tym, czego potrzebują na początku przygody z blogowaniem. Nie można zadowolić każdego. Niektóre osoby mają irracjonalne oczekiwania, których w żaden sposób nie można zrealizować. Obserwuj czego dotyczą negatywne opinie, monitoruj trendy, zbieraj komentarze – wszystko to przełoży się na widzę i doświadczenie, a właśnie połączenie wiedzy i doświadczenia uczyni z Ciebie dobrego blogera!

Umów rozmowę z konsultantem

Podaj nam swój numer telefonu, a my oddzwonimy